Wat kun je doen om meer zelfliefde te creëren?

Een gebrek aan zelfliefde kan ervoor zorgen dat je jezelf in de weg zit om meer geluk te ervaren, je doelen te behalen en fijne relaties op te bouwen.

Zelfliefde is niet egoïstisch, integendeel. Het helpt je om de leukste versie van jezelf te zijn en voor anderen en het helpt je bij het creëren van je eigen geluk! In deze blog lees je meer over de betekenis van zelfliefde, maak je kennis met je innerlijke criticus en geef ik je concrete tips wat je kunt doen om liever te zijn voor jezelf!

In de afgelopen jaren heb ik het belang van zelfliefde ervaren, zelfliefde is naar mijn idee de fundering voor een gezonde mindset en de basis om echt gelukkig te zijn.

Onderzoek naar zelfliefde

Volgens onderzoek aan de Universiteit van Exeter en van Oxford is aangetoond dat meer liefde voor jezelf en je lichaam je immuunsysteem versterkt! Tijdens een onderzoek verdeelden wetenschappers deelnemers in twee verschillende groepen. Twee groepen kregen positieve affirmaties te horen en twee andere groepen luisterden naar een stem die continu kritiek leverde, iets wat we zelf ook geneigd zijn te om doen.

De groepen die luisterden naar de positieve affirmaties bleken na de sessie meer empathie voor zichzelf te hebben vergeleken bij de andere groepen. Ook bleek dat ze een lagere hartslag hadden en meer ontspanning voelden wat weer bijdraagt aan het zelf herstellend vermogen van het lichaam, zowel op fysiek als mentaal niveau.

Kortom, nog meer reden om lief voor jezelf te zijn!

Definitie van zelfliefde

Als je op zoek gaat naar de definitie van zelfliefde dan kom je heel veel begrippen tegen:

  • Bij zelfliefde gaat het erom dat je op de best mogelijke manier voor jezelf zorgt, zowel fysiek als mentaal. Een voorbeeld van zelfliefde is als je een positief beeld hebt van jezelf, je vertrouwen hebt in jezelf en jouw plek in de wereld.

  • Het betekent dat je in je eigen kracht staat en vanuit deze positie op een vriendelijke manier met jezelf omgaat. En dat je zelf verantwoordelijk bent voor het creëren van je eigen geluk door onder andere respect voor jezelf te tonen en je gezondheid.

  • Zelfliefde betekent ook dat je jezelf accepteert inclusief alle leuke en minder leuke kanten van jezelf. Maar ook dat je het verleden, heden en de toekomst accepteert zoals het is.

  • Zelfliefde is niet alleen van belang voor jezelf maar volgens de Dalai Lama kun je pas echt liefde geven aan anderen als je in staat bent om eerst van jezelf te houden.

 

Wat is zelfliefde niet?

Zelfliefde wordt weleens verward met narcisme. Van jezelf houden betekent niet dat je alleen maar aan jezelf denkt of op jezelf gefocust bent. Het betekent juist dat je geaard bent en jezelf helemaal kan zijn. Dit zorgt er ook weer voor dat je energie hebt om aan je omgeving te geven.

 

Wat als je een gebrek aan zelfliefde ervaart?

De gedachten en gevoelens die je over jezelf hebt komen vaak terug als reflectie of een als een soort patroon in ons leven. Het vervelende is dat we gaan geloven in de gedachten die we hebben en ons hiermee gaan identificeren: ‘’ik ben niet leuk’’, ‘’ik ben niet goed genoeg’’, ‘’ik ben niet sociaal’’, ‘’ik kan dit niet’’.

Vaak komt dit door eerdere ervaringen waarbij we op een bepaald moment zelf een negatieve conclusie hebben getrokken. Dit kan uit onze opvoeding komen maar ook vanuit relaties of iets anders wat je hebt meegemaakt of hebt ervaren. Als je er op dat moment zelf in bent gaan geloven dan kan het zo zijn dat wat je denkt, je dit ook uitstraalt en je hier ook naar gaat handelen.

Dit zorgt er weer voor dat je situaties gaat aantrekken waardoor je denkt zie je wel: ‘’ik ben dom’’, ‘’’ik ben gemeen’’, ‘’ik ben egoïstisch’’, ’ik maak nooit wat af’’, ’’ik ben echt niet goed genoeg”, ‘’eigenlijk vind niemand me aardig’’, ‘’ik ben lelijk’’, ‘’ik had dit niet moeten zeggen’’, ‘’ik ben saai’’, ‘’ ik heb ze misschien wel laten denken dat ik slim ben, maar wacht maar tot ze doorhebben dat ik er eigenlijk weinig vanaf weet’’.

 

Zonder dat je het door hebt is er altijd een stem actief die overal kritiek op heeft. Maak kennis met je innerlijke criticus!

De manier hoe je naar jezelf kijkt en met jezelf en anderen communiceert wordt mooi aangeven in het boek van de psychologen Hal en Sidra Stone die Voice Dialogue gebruiken om te ontdekken wie je bent, in al je veelzijdigheid.

Het gaat dan niet om een oordelende manier van kijken, maar om te ontdekken wie het in jou voor het zeggen heeft en waarom dat zo is. In de boeken ”Ik (k)en mijn ikken ontdek je andere kanten van jezelf’’ en het boek ‘’De innerlijke criticus ontmaskerd’’ lees je hier meer over.

Er zijn veel psychologische stromingen die gebruik maken van het concept dat je niet uit één persoon, maar uit een verzameling ikken bestaat. Je hebt verschillende kanten die allemaal met andere ogen naar de wereld kijken. Ze houden er verschillende gewoonten op na en hebben andere gevoelens en gedachten. Je hebt vast wel een situatie meegemaakt dat je niet helemaal jezelf was of dat je een stem in je hoofd hoorde die zei dat het je toch niet zou gaan lukken.

Volgens de schrijvers denk je wellicht dat jij het bent die het leven leidt en dat je keuzevrijheid hebt, maar eigenlijk wordt je leven geleid door die ikken die in jou het hoogste woord voeren. Uiteraard allemaal in je onderbewustzijn.

Deze subpersonen bepalen een groot deel van je gedrag en van hoe andere mensen je zien. Het heeft trouwens niets te maken met een psychische stoornis waarbij je stemmen in je hoofd hoort, het is volkomen normaal dat we meerdere ikken in ons hebben.

Dit stemmetje wordt volgens Hal en Sidra Stone ook weleens je innerlijke criticus genoemd:


‘’Je innerlijke criticus lijkt op een stukje spiegel dat ons een verwrongen beeld laat zien. Hij is de innerlijke stem die ons bekritiseert en op een neerkijkende manier over ons praat. Hij maakt dat alles er lelijk uitziet. Vaak zijn de meesten van ons er zich niet van bewust dat het een stem is, een deel van onszelf is, die binnen ons spreekt’’.

Hal en Sidra Stone

Dit komt omdat dit deel al van jongs af aan al ontstaan is en zijn doorlopende kritiek voelt alsof het helemaal bij ons hoort, we hebben ons ermee geïdentificeerd.

De innerlijke criticus heeft de kritiek van de mensen om ons heen en daarmee de verwachtingen van de maatschappij waarin we leven in zich opgenomen. Het lijkt wel op een irritante stoorzender die continu aanstaat.


Wat je ook probeert, je innerlijke criticus is nooit tevreden!

Hoe goed je ook je best doet om te luisteren naar dit stemmetje of jezelf probeert te veranderen en aan te passen zoals hij dit wilt, hij is continu aanwezig. En wat je ook doet het zal nooit goed genoeg zijn. Hoe meer je probeert te veranderen hoe sterker hij wordt. De oplossing is om het spelletje niet mee te spelen en je bewust te worden van dit stemmetje.

Misschien herken je wel dat je je hebt voorgenomen om te gaan lijnen en je toch verleid wordt om een stuk chocola te nemen. Zodra je het stukje chocola hebt gegeten hoor je meteen weer dat stemmetje ‘’zie je wel, je bent echt zwak’’, ‘’je houdt ook niks vol’’. Voor je het weet zit je met een rotgevoel en voel je je super schuldig.

Het vervelende is dat deze stem alle persoonlijke groei tegenhoudt. Als dit deel in ons de overhand krijgt dan kan het ervoor zorgen dat we dit ”annoying” stemmetje willen verdringen door te juist overmatig te gaan eten, roken, drinken, of sporten.


‘’De oorspronkelijk taak van je innerlijke criticus is om ons schaamte en pijn te besparen, met de bedoeling om ons bescherming en veiligheid te geven’’.

Hal en Sidra Stone

De innerlijke criticus wil er eigenlijk voor zorgen dat het goed met je gaat. Dat je een goede baan hebt, liefde krijgt, succesvol bent, geaccepteerd wordt, eventueel een gezin hebt. Hij is ontstaan in je jeugd om ervoor te zorgen dat je je goed kunt aanpassen in je omgeving. Dit doet hij door je natuurlijke neigingen in te houden en je acceptabel te maken voor anderen door je gedrag te bekritiseren of afwijzen. Op deze manier redeneerde hij dat hij liefde en bescherming voor je kon verdienen en je schaamte en pijn kon voorkomen.

Door teveel naar dit stemmetje te luisteren creëer je een gebrek aan zelfliefde en eigenwaarde wat o.a. zorgt voor een negatief zelfbeeld. Want hoe kun je ooit positief gaan denken als dit stemmetje zich steeds in je hoofd afspeelt?

Daarnaast wordt je creativiteit stilgelegd: hoe kun je ooit iets nieuws of iets anders proberen als je al weet dat je het fout gaat doen? Ook kan het tot depressiviteit leiden als je geen evenwicht hebt van iets anders, hierdoor raak je geestelijk en fysiek uitgeput waardoor je je depressief kan gaan voelen.

Gelukkig heb je meerdere innerlijke delen in je die het beste met je voor hebben en kun je de stoorzender veranderen naar een helpend deel. Naast de innerlijke criticus hebben wij ook nog andere delen in ons. Waaronder de pleaser: die heeft de natuurlijke neiging om aardig gevonden te worden. Als de pleaser de overhand heeft dan denkt hij ‘’ik moet aardig zijn tegen jou en mezelf schikken of aanpassen naar jouw wensen en daar heb ik eigenlijk geen keuze in’’. Zo heb je ook de behager die vind dat je de behoefte van de ander voorrang moet geven boven de jouwe. Conclusie je hebt meerdere ikken die in je zitten.

Wat kun je doen om meer zelfliefde te ervaren?

  • Allereerst is het belangrijk dat je het stemmetje die het hoogste woord heeft gaat herkennen en je bewust bent van wat het te zeggen heeft. Meditatie kan hierbij helpen om dit stemmetje duidelijker te horen. Zodra je dit doet, kun je jezelf bewust afvragen, wat wil dit deel voor mij bereiken? En past dit nog bij nu? Nu kun je er bewust voor kiezen om er geen aandacht aan te besteden en te focussen op een ander deel in jou.

  • Hou een Journal bij en schrijf voor elke negatieve gedachte over jezelf een positieve gedachte hier tegenover. Een journal maakt je gedachten zichtbaar en creëert bewustwording en overzicht om te zien wat je jezelf wijsmaakt. Zo kun je ervoor zorgen dat je weer grip krijt op je gedachten en verandering kan gaan aanbrengen.

  • Oké, het volgende punt klinkt misschien wat zweverig maar het helpt echt! Affirmaties (positieve zinnen over jezelf) uitspreken om je mindset gezond te houden. Als je bedenkt dat we meer dan 60.000. gedachten per dag hebben, kun je jezelf afvragen hoeveel van deze gedachten positief zijn, oftewel, wat vertel je jezelf? Doordat je hersenen het verschil niet weten tussen wat echt is en niet, kun je jezelf herprogrammeren door elke dag een paar positieve affirmaties uit te spreken over jezelf. Zoals ‘’ik ben goed genoeg’’, ‘’ik mag liefde ontvangen’’, ‘’ik geloof in mezelf’’. Ik maak hier dagelijks gebruik van, ook omdat ik het bij het toepassen van EFT Tapping gebruik.

  • Mijn favoriete tool! EFT (Emotional Freedom Technique) ook bekend als Tapping is gebaseerd op NLP, cognitieve gedragstherapie en acupressuur. EFT is een krachtige zelfhulp tool om je zelfliefde te vergroten en definitief beperkende overtuigingen over jezelf op te lossen. Met EFT programmeer je je brein eigenlijk opnieuw en leer je negatieve gedachten over jezelf opnieuw te programmeren naar een positief zelfbeeld. Met EFT werk je simpel en effectief aan het oplossen van de belangrijkste situaties die er voor hebben gezorgd dat je minder zelfliefde of een (negatief) zelfbeeld ervaart. Door de bijbehorende overtuiging en emotie die gekoppeld is aan de belangrijkste situaties te neutraliseren, doorbreek je het patroon en creëer je een andere helpende overtuiging. En het fijne aan EFT is dat je het zelf kunt leren!

Wil je meer weten over EFT lees dan mijn blogs ”Wat is EFT?” of Wat is EFT Tapping en hoe werkt het? Wil je ervaren hoe EFT werkt of heb je een blokkade die je graag wilt oplossen? Ontdek gratis en vrijblijvend wat ik voor jou kan doen tijdens een intake sessie. Meer informatie via info@rachelbarnes.nl of bezoek www.rachelbarnes.nl.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *