fbpx

BLOG

Wat is Tapping? En hoe werkt het?

Tapping, tappen, kloppen, acupressuur punten, drukpunten, er zijn vele benamingen voor het toepassen van deze krachtige techniek. Inmiddels neemt de populariteit en bekendheid van Tapping toe en wordt deze techniek wereldwijd door miljoenen mensen gebruikt als zelfhulp techniek of onder begeleiding. Tapping wordt als term gebruikt bij het toepassen van Emotional Freedom Technique, ook wel bekend als EFT

Tapping is een eenvoudige en effectieve methode om angsten zoals faalangst, sociale angst en negatieve emoties te neutraliseren.

Deze techniek bestaat uit een combinatie van Oosterse geneeskunde, oftewel Chinese acupressuur en moderne psychologie (o.a. NLP en cognitieve gedragstherapie). Tapping wordt ook wel emotionele acupressuur of energy psychology genoemd.

EFT Tapping maakt gebruik van de acupressuurpunten die ook gebruikt worden in de acupunctuur en maakt dus gebruik van de energiebanen die zich in het lichaam bevinden.

Tapping zorgt ervoor dat er veranderingen ontstaan in ons denken, het aanmaken van nieuwe neuropaden in de hersenen, brengt balans in ons energetisch systeem en kalmeert het zenuwstelsel en het zelfhelend vermogen van het lichaam. Met tapping maak je gebruik van je vingertoppen en tap je op specifieke accupressuur oftewel meridiaan punten op het lichaam, terwijl je tegelijkertijd denkt aan een specifieke (emotionele) gebeurtenis.

 

Door de combinatie van tappen en het denken aan een (negatieve) gebeurtenis uit het verleden of een spannende gebeurtenis in de toekomst, kun je door tapping de bijbehorende emoties en fysieke sensaties in je lichaam neutraliseren. 

Met tapping beklop je 14 punten op het lichaam, ook wel bekend als onze meridianen of energiebanen. Door EFT tapping toe te passen breng je snel je zenuwstelsel tot rust en kom je los van negatieve emoties en fysieke spanningen in het lichaam.

De werking van Tapping op onze hersenen

Definitie van de grondlegger van EFT:

‘’De oorzaak van alle negatieve emoties is een verstoring van het energiesysteem van het lichaam’’. Gary Craig.

Oftewel niet een gebeurtenis maar de gedachte over deze gebeurtenis is bepalend voor hoe we ons voelen.

Tapping oftewel EFT, gaat er vanuit dat negatieve emoties een gevolg zijn van een verstoring in ons energetische systeem. Stel dat je vroeger of onlangs een traumatische ervaring hebt gehad waarbij het op dat moment niet veilig was om je emotie vrij te uiten. Op het moment dat je een bepaalde emotie niet vrij kunt uiten slaat de energie vast in je lichaam. Hierdoor kan de energie die van nature stroomt, geblokkeerd raken. Je kunt het zien als een file vorming op een snelweg.

EFT heeft direct invloed op het verlagen van onze stress respons in het brein, ook wel bekend als de freeze, fight or flight respons.

Het primaire brein
is verantwoordelijk voor het voorzien in onze basis behoeften, zoals voortplanten, eten en ademhalen. Maar ook helpt ons primaire brein je om te overleven door je te voorzien van drie basisreacties: het freeze, fight and flight respons. Bijvoorbeeld: Als we in gevaar zijn of denken dat we in gevaar zijn, dan schakelt ons brein van nature een van deze basisreacties in om ons te beschermen. Zodra je overlevingsysteem getriggerd wordt kun je het gevoel hebben dat je continu AAN staat waardoor je niet meer helder kunt nadenken. 

In ons tweede brein ook wel ons emotionele brein genoemd, huizen onze emoties (o.a. boosheid, verdriet, blijdschap, angst, afkeer). In dit deel van ons brein is er een heel belangrijk onderdeel aanwezig. Onze amygdala. De amygdala kun je zien als een soort angstsensor die de omgeving continu scant op gevaar.

Het is onze beschermingsmechanisme, eigenlijk heel fascinerend en fijn om te hebben als je er zo over nadenkt. Zodra de amygdala (denkt) dat er gevaar is schakelt de amygdala het logisch denken (ons derde) brein uit en geeft het een signaal naar onze primaire brein met het bericht om onszelf te beschermen. Logisch denken gaat niet meer en een primaire basisreactie is het gevolg. Je lichaam kan op drie manieren reageren, je reageert verstijfd van angst (freeze), je gaat het gevecht aan (fight) of je kiest ervoor om ervan weg te lopen (flight).

Dit is heel handig om te hebben als er een beer achter je aan rent, dan weet je dat je het beste kunt gaan rennen (flight respons) maar minder fijn wanneer je in de stress of emotie schiet nadat een collega een vervelende opmerking maakt. Of bij een mailtje die je ontvangt van een klant. 

Uit onderzoek is gebleken dat Tapping direct invloed uitoefent op de amygdalakern. Dit deel van de hersenen zorgt ervoor dat er stresshormonen zoals cortisol, adrenaline en noradrenile worden aangemaakt. Als deze stresshormomenen worden aangemaakt zijn we in staat om te kiezen voor de freeze, fight or flight reactie. Tapping heeft direct invloed op het verlagen van de stress respons, op de amygdala, waardoor je door te tappen op meridianen een kalmerend signaal geeft naar de hersenen. Je schakelt je overlevingssysteem uit en laat weten dat er geen gevaar is.

Doordat je met Tapping direct invloed uitoefent op het verlagen van de stress respons, kun je weer helder nadenken en rationele keuzes maken. Ook ervaar je geen negatieve emotie of spanning meer en ervaar je rust, ontspanning en bekijk je de situatie van een afstand omdat er geen negatieve lading op zit.

Meer informatie over verschillende onderzoeken en naar EFT Tapping kun je vinden in het boek van Dawson Church, Je geniale genen. Ook zijn er onderzoeken over dit onderwerp gepubliceerd in The Journal of Nuclear Medicine (1992). Het meest recente boek dat is uitgebracht is The Science Behind Tapping (2019) van Dr. Peta Stapleton, Ph. D. en Associate Professor in Psychology bij de Bond University in Australië.

Hoe werkt Tapping?

Bij Tapping maken we gebruik van specifieke (negatieve) gebeurtenissen uit het verleden of toekomstige situaties  (bijvoorbeeld faalangst bij het geven van een presentatie of angst voor vliegen) waaraan een negatieve emotie of fysieke spanning gekoppeld is. Door de juiste woorden te vinden en te focussen op een specifieke gebeurtenis, maken we verbinding met de herinnering of toekomstige gebeurtenis zodat we die in het hier en nu weer kunnen voelen. Vervolgens neutraliseren we deze negatieve emotie met behulp van EFT Tapping.

We neutraliseren de negatieve emotie die je ervaart als je weer (terug) denkt aan dat moment. Het verwijdert de negatieve lading van belastende herinneringen en gedachten.

Waar komt Tapping vandaan?

Deze techniek is ontstaan vanuit de Thought Field Therapy en is bij toeval ontdekt door Dokter Roger Callahan.
Dr. Callahan bestudeerde naast cognitieve gedragstherapie ook Chinese geneeskunde, specifiek gericht op de werking van de meridianen in het lichaam die ook gebruikt worden bij het toepassen van acupunctuur.

Dr. Callahan behandelde een cliënt voor watervrees. Toen niets meer bleek te werken, kwam hij op het idee om te tappen op een aantal meridiaanpunten op het lichaam die in verbinding staan met specifieke emoties. Tijdens het tappen op deze punten benoemde hij het probleem van de cliënt. Na afloop van de sessie bleek dat het probleem waar zijn clënt al jaren last van had weg was.

Gary Craig, was een van de studenten van Dr. Callahan en heeft Thought Field Therapy verder door ontwikkelt naar wat wij als vandaag kennen als EFT, Emotional Freedom Techniques. Gary ontwikkelde een versimpelde techniek van tapping zodat het breed toepasbaar werdt in plaats van het werken met stap voor stap ‘’reeksen’’ of ‘’algoritmes’’ die gebruikt worden tijdens Thought Field Therapy. Gary creëerde een makkelijk te onthouden techniek waarmee je negatieve emoties in het verleden, heden of toekomst kunt neutraliseren.

Waar kun je Tapping voor inzetten?

Tapping is breed toepasbaar op uiteenlopende emotionele of psychologische problemen, zoals faalangst, sociale angst, paniek, fobieën, spreken in het openbaar, onzekerheid en overspannenheid, lichamelijke klachten, uitstelgedrag, belemmerende overtuigingen, liefdesverdriet, leerproblemen en het verbeteren van (sport) prestaties etc.

De grondlegger van EFT Tapping, Gary Graig, zegt: “Try it on everything!”.

Tapping kun je voor bijna alle situaties toepassen. Hieronder vindt je een compleet overzicht van veel voorkomende klachten in mijn praktijk:

 

Fysieke klachten die medisch niet verklaarbaar zijn zoals rugpijn, schouder- en nekklachten, pijn in kaken, hoofdpijn en migraine.

Angsten en fobieën zoals: angst voor spreken in het openbaar, de tandarts, faalangst, vliegangst, angst in het algemeen.

Hoe kun je Tapping zelf toepassen?

Tapping kun je eenvoudig op jezelf toepassen om stress of (fysieke) spanningen te verlagen. Hieronder vindt je een vast EFT Tapping stappenplan die je kunt volgen om een probleem of klacht te behandelen. 

EFT Tapping Basis stappenplan

 

A. Opstarten

 

Formuleer bondig de klacht waaraan je wilt werken en wees specifiek. Bepaal op de schaal van 0 tot 10 hoeveel last je hebt van deze klacht. Begin te tappen op de zijkant van je linker of rechterhand, (karatepunt, zie de afbeeldingen hieronder) waarbij je 3x hardop de opstartzin herhaalt: “Ook al heb ik………, ik sta ervoor open om mezelf te waarderen precies zoals ik ben.

 

Bijvoorbeeld: ’’Ook al voel ik enorme druk om een super presentatie te geven voor klant x, ik mag niet falen, toch waardeer ik mezelf helemaal’’. Of je kunt de laatste zin vervangen door, ”toch kies ik ervoor om mij ontspannen te voelen en deze spanning los te laten”.

 
 

 
 
 
 

B. Tapping ronde

 

Tap 5-7 maal op volgorde van onderstaande punten en spreek daarbij hardop je klacht uit. Bijvoorbeeld: “dit vervelend gevoel”, ‘’brok in mijn keel’’, “angst voor vliegen”, ‘’bang voor het spreken in het openbaar’’.

 

• Boven op hoofd

• Begin wenkbrauw

• Zijkant oog

• Onder oog

• Onder neus

• Kin

• Begin Sleutelbeen

• Onder arm

• Zijkant duim

• Zijkant wijsvinger

• Zijkant middelvinger

• Zijkant ringvinger, andere zijde, zie afbeelding

• Zijkant pink

• Karate punt (zijkant van je hand)

 
 
 
 

C. Testen

 

Bepaal op de schaal van 0 tot 10 hoe je nu de intensiteit van je klacht ervaart, als je er weer contact mee maakt. Het is makkelijker als je hierbij je ogen sluit. Indien de intensiteit nog geen 0 is, herhaal je het EFT Tapping ABC zo vaak als nodig.

 

Note: Ik adviseer om bij het toepassen van EFT Tapping op jezelf, geen zware emoties of vervelende gebeurtenissen uit het verleden te behandelen. Als je merkt dat je een heftige emotie of ‘’thema’’ hebt waar je mee zit en zelf niet uitkomt, neem dan contact op voor een gratis en vrijblijvende intake sessie. Als erkend EFT Tapping therapeut en Faalangst coach gebruik ik meerdere Tapping technieken en help ik je op een fijne manier verder zonder dat je een ‘’heftige’’ emotie hoeft te ervaren.

 

Omdat iedereen emoties op een andere manier ervaart en emoties subjectief zijn, is het fijn als je je eigen voortgang kunt bijhouden en weet wanneer je emotie is gezakt en weer neutraal voelt. Daarom is het fijn om een cijfer te geven aan de intensiteit van je emotie. Op deze manier weet je wanneer je emotie is teruggebracht tot een 0 en of de klacht is verholpen. De cijfer 0 betekent ik voel geen emotie (ik voel me neutraal als ik aan de situatie terugdenk) en cijfer 10 staat voor een sterke emotie, heftiger kan niet. Als je begint met tappen, meestal 5 tot 7 keer per tapping punt, ga je door totdat je score teruggebracht is tot een 0. Test dit bij jezelf door de situatie weer van begin af aan voor je te zien en de bijbehorende emotie weer op te roepen.

Tapping punten en de meridianen

De tapping punten waar je op tapt worden ook wel meridianen genoemd. Meridianen zijn de energiebanen in ons lichaam. De Chinezen zien de meridianen als een transportsysteem van energie in ons lichaam. Zij noemen deze energie ook wel Qi, levensenergie. Als je je goed voelt dan voel je je energiek en kun je de wereld aan, als er een heftige emotie ontstaat, blokkeert de energie in ons lichaam en kan dat zich verder uiten in fysieke en psychische klachten. Lichamelijk voelen we dit als een brok in je keel, een benauwd gevoel of een knoop in je maag.

De meridianen voorzien onze organen van energie en transporteren energie door het lichaam, ook wel de energetische bloedsomloop van het lichaam genoemd. De meridianen hebben invloed op al onze organen en ook onze fysiologische systemen, denk hierbij aan ademhaling, spijsvertering, spieren, het lymfvatenstelsel, bloedsomloop en het skelet. De Chinezen onderzochten welk effect iedere meridiaan heeft op de organen.

In totaal zijn er 12 hoofdmeridianen aanwezig in ons lichaam. Deze 12 meridanen zijn weer onder te verdelen in zes yang punten en zes yin punten. Via de yang meridianen stroomt de energie naar je voeten en via de yin meridianen stroomt de energie weer naar boven. In je armen is de stroom weer omgekeerd, daar stroomt yin naar beneden en yang weer naar boven. De meridianen lopen langs de voorkant van het lichaam naar beneden en weer langs de rug omhoog. Al onze meridianen zijn met elkaar verbonden, je kunt het zien als een omloop van energie, waar een meridiaan ophoudt, begint een andere meridiaan weer.

Er is voor de EFT Tapping punten gekozen omdat deze begin of eindpunten zijn van de meridianen en ook omdat deze punten zich dicht onder de huidoppervlakte bevinden, dit zijn de punten waar de energie stroom geactiveerd kan worden. We hebben hierdoor zelf direct toegang tot de energiebanen in het lichaam. Met tapping maakt het niet uit welke kant je tapt, de begin en eindpunten van de meridianen bevinden zich aan zowel de linker als rechterzijde van het lichaam.

Iedere meridiaan heeft een functie en daarmee ook invloed op het verzorgen van een orgaan of fysiologisch systeem in het lichaam. Zo heeft de blaasmeridiaan naast het uitscheiden van vloeistoffen als urine, ook invloed op het zenuwstelsel, de hersenen en de hypofyse (dit is een klier midden in het hoofd, onder de hersenen) die een belangrijke rol vervult bij het reguleren en afscheiden van hormonen. Als deze meridiaan uit balans is, dan is dit te merken door lichamelijke klachten: het zenuwstelsel is gespannen, er ontstaan blaasklachten, last van de knieën, rugklachten of kramp in de benen. Of mentale klachten die zich kunnen uiten in piekeren, angst, onrust, achterdocht en bezorgdheid.

Door het in balans brengen van de meridianen kan de energie weer vrij stromen en kunnen ze weer hun werk doen. Als een meridiaan uit balans is dan heeft dit ook effect op de andere meridianen. Op de meridianen bevinden zich een aantal knooppunten, ook wel bekend als de acupunctuurpunten.

Met Tapping worden alle hoofdmeridianen meridianen behandeld, hierdoor is de techniek breed toepasbaar op uiteenlopende lichamelijke of mentale klachten.


‘’De oorzaak van elke negatieve emotie is een verstoring van het energetisch systeem van het lichaam’’.

Gary Craig, Founder EFT

Middels EFT Tapping verhef je de storing in het lichaam en zorg je ervoor dat de energie weer vrij kan stromen.

De Chinezen ontdekte meer dan 5000 jaar geleden dat de meridianen gekoppeld zijn aan onze emoties. Als de energie hersteld wordt in een meridiaan dan heeft dit een positief effect op onze emoties.

Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat er zichtbare energiebanen aanwezig zijn in ons lichaam.

Met behulp van radioactieve tracing methoden bij honden is aangetoond dat radioactieve netwerken (merdianen) gemeten kunnen worden.

Bij acupunctuur wordt gebruik gemaakt van naalden, met tapping wordt alleen gebruik gemaakt van het tappen met onze vingertoppen op verschillende delen van he lichaam. Je hebt dus zelf de regie in eigen handen.

 

 
 

‘’Tapping helpt je om snel tot de kern te komen, is oplossingsgericht en praktisch. Niet praten, maar tappen’’.

Met Tapping is het niet nodig om langdurige gesprekken te houden maar ben je vooral aan het ‘’doen’’ en ‘’ervaren’’.

Voorbeeld:

Stel dat je last hebt van vliegangst. Vanuit ratio weet je dat vliegen een van de veiligste vervoersmiddelen zijn om van A naar B te komen. Dit is een logische gedachte vanuit onze hersenen. Zodra we in het vliegtuig stappen en de angst of paniek daadwerkelijk toeslaat wordt ons logisch denken uitgeschakeld en neemt onze emotionele brein het van ons over. Onze primaire overlevingssysteem wordt ingeschakeld en krijgt de overhand. Je freeze, flight of flight systeem gaat aan.

Het is mogelijk om uren over de vliegangst in gesprek te gaan, alleen wordt de angst niet minder. Door te tappen hebben we meteen invloed op het verlagen en neutraliseren van de angstgevoelens voor vliegen.

Door EFT Tapping focus je je direct op deze specifieke emotie of in dit geval vliegangst.

Door specifiek en gefocust te zijn associeer je jezelf met deze emotie en geef je door te tappen op de meridianen een signaal naar je hersenen dat het veilig en ok is om te ontspannen.

Goed om te weten is dat er ook verschillende triggers verantwoordelijk kunnen zijn voor het activeren van een emotie of angst. Mocht je vliegangst hebben of wat het ook is, vraag je jezelf af, wanneer heb ik dit of een soortgelijke emotie of angst voor het eerst ervaren? Hoe dichter je bij de bron van de emotie of angst komt, hoe effectiever tapping werkt. Nu heb ik een willekeurig voorbeeld gebruikt. Tapping werkt ook bijzonder effectief bij het positief beïnvloeden en ombuigen van (negatieve of beperkende) gedachten die je nog tegenhouden om een stap vooruit te maken om je doelen te bereiken.

Tappen op aspecten of thema’s

Het kan zijn dat je aan het tappen bent en dat je merkt dat er ineens een nieuwe gedachte opkomt. Bijvoorbeeld angst voor spreken in het openbaar. Misschien heb je vroeger op school een spreekbeurt gehouden en werdt je uitgelachen voor de klas, of heb je daarna een keer een black-out gehad toen je de tekst kwijt was van een speech of begon je enorm te blozen, zweten en kreeg je vlekken in je nek elke keer als je voor een groep stond. Dit kan zich nu dagelijks uiten in faalangst of sociale angst.

Een gebeurtenis in je jongere jaren kan ervoor zorgen dat je destijds een conclusie hebt getrokken over de situatie, bijvoorbeeld spreken voor een groep is onveilig. Terwijl de werkelijk wellicht anders was dan je toen dacht of misschien had je niet de kennis, tools en inzicht die je nu hebt.

Stel dat je daarna meerdere ervaringen hebt ervaren die er enigszins op lijken, dan kun je door verschillende aspecten getriggerd worden waardoor je meteen weer in de emotie of angst schiet. Dit komt omdat je denkt dat je bevestigd wordt in je gedachte: zie je wel dat het onveilig is! Dit gebeurt mij nou altijd! Ik zag het al ver van tevoren aankomen..

Zo was ik in gesprek met een cliënt die last had van faalangst, uiteindelijk bleek de angst gerelateerd te zijn aan gepest worden op school in de jongeren jaren. Hierdoor was de overtuiging ontstaan, ”het is onveilig om anderen te vertrouwen en mezelf te zijn bij onbekende mensen”. Dit was toen misschien een handige gedachten om zichzelf te behoeden voor toekomstige situaties.  Echter als deze overtuiging je in de weg gaat staan om nieuwe relaties aan te gaan, of wanneer je teveel stress ervaart tijdens een sollicitatiegesprek, of je als je nu grote groepen mensen liever vermijd, kan dit ervoor zorgen dat je minder kunt genieten. In dat geval is het goed om aandacht te besteden aan het oplossen van niet helpende overtuigingen.

Door het toepassen van EFT Tapping ben je bezig om al deze aspecten of onderdelen die te maken hebben met een specifieke klacht te neutraliseren.

Het mooie aspect van Tapping is, stel dat je een boom omhakt met een hoge emotioneel lading, dan kan het zo zijn dat er meerdere kleine boompjes (andere gerelateerde gebeurtenissen) ook omvallen. Hierdoor kun je door het werken aan 1 situatie meerdere situaties oplossen.

Tapping en de wetenschap

Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar Tapping. Klik hier om meer te lezen over verschillende onderzoeken. Dr. Peta Stapleton heeft 25 jaar ervaring als geregistreerd klinisch & GZ-psycholoog en is momenteel universitair hoofddocent psychologie aan de Bond Universiteit in Australië. Ze is een wereldwijd toonaangevend onderzoeker in EFT Tapping en heeft onlangs een presentatie (Engelstalig) gegeven bij TEDx Talk. Haar boek is recent uitgebracht The Science behind Tapping. In dit boek zijn vele klinische onderzoeken gedaan naar Tapping en worden de resultaten weergegeven.

Tapping wordt in Australie inmiddels ingezet op scholen. Zie het filmpje hieronder. Wil je meer informatie over wat EFT voor jou kan betekenen? Klik hier om contact op te nemen.

BOEK EEN GRATIS INTAKEGESPREK