fbpx

Paniekaanvallen: 7 Tips om van je paniek af te komen!

Paniek overkomt ons vaak ineens, je wordt er door overvallen en je hebt het gevoel dat je alle controle verliest, alsof je gek wordt. In deze blog lees je meer over het nut van paniek en wat je kunt doen om los te komen van deze vervelende angst! Leer hoe je meer rust en plezier kunt ervaren in het dagelijks leven.


‘’Paniek vertelt je dat je een angstverhaal hebt opgeblazen en vraagt je deze ballon leeg te laten lopen’’. Vera Helleman.

Paniek behoort tot de emotie angst. Je hebt het vast weleens een keer ervaren, een moment waarop je denkt dat je tijdens een 1 op 1 gesprek met je manager te horen krijgt dat je iets niet goed hebt aangepakt. Of dat je een deadline op het werk of studie niet op tijd af denkt te krijgen maar uiteindelijk lukt het je toch. Of een moment waarop je denkt dat je vreselijk te laat gaat komen voor een afspraak maar uiteindelijk ben je ruim op tijd. Wat het ook is, paniek kan ons behoorlijk in de weg zitten. Lees ook faalangst.

Bij paniek worden onze gedachten over hoe een situatie zou kunnen uitpakken opgeblazen. We gaan geloven in deze mogelijke uitkomst of scenario. Maar hoe vaak blijken deze gedachten waar te zijn? In de meeste gevallen pakken dingen toch anders uit dan we verwachten en komt het vaak allemaal goed! Paniek kan ons laten geloven dat de gedachten die we hebben ook waar zijn.

 

Hoe komt een paniekaanval tot stand en wat zijn de symptomen?

Zodra je deze gedachten gaat geloven, laten we ons leiden door de gedachten van onze mind. Je lichaam reageert door in actie te komen en denkt letterlijk dat je in gevaar bent of iets moet doen om te overleven. Je begint te transpireren, krijgt het benauwd, je hart gaat tekeer, je ervaart hyperventilatie, duizeligheid, kunt wazig zien, krijgt een droge mond, voelt tintelingen en het voelt alsof je flauw gaat vallen,

Verschillende triggers kunnen een angstige gedachte activeren waardoor je overlevingssysteem in één keer AAN staat. Misschien heb je in het verleden een vervelende gebeurtenis ervaren die je niet nog een keer wilt ervaren, bijvoorbeeld turbulentie tijdens een vlucht. Je gedachten refereren weer terug naar eerdere ervaringen. Als deze niet positief zijn dan kan dit één van de triggers zijn die afgaat waardoor we een paniekaanval ervaren. Nog vervelender wordt het als je door deze angst niet meer durft te vliegen omdat je bang bent om een paniekaanval te krijgen.

Zodra je een paniekaanval ervaart wordt een belangrijk onderdeel in je hersenen geactiveerd, ook wel je amygdala genoemd.

Dit deel kun je zien als een soort angstsensor die de omgeving continu scant op gevaar. Als deze angstsensor afgaat dan activeert dit deel je primaire overlevingssysteem, oftewel je freeze, flight or fight reactie. Wil je hier meer over lezen, lees dan mijn blog wat is EFT?

Zodra een van deze drie reacties ingeschakeld wordt, neemt je overlevingssysteem het over, je kunt niet meer helder nadenken en je krijgt letterlijk het gevoel alsof je alle controle verliest over je lichaam.

Wanneer angstgedachten opkomen, kunnen we op twee manieren reageren:

  1. Je probeert deze gedachten weer aan de kant te zetten en zo te focussen op het hier en nu. Hierdoor kun je de regie weer terug nemen.

  2. Je gaat mee in alle doem scenario’s en laat je gedachten van de ene naar de andere gedachten springen totdat je volledig opgaat in deze angstige gedachten. Je geeft dan alle controle uit handen en raakt in paniek.

Optie 1 is natuurlijk wat je het liefst zou willen, maar vaak ben je niet in staat om alle gedachten aan de kant te zetten en zo val je automatisch naar optie 2.

Onze mind kun je zien als een soort wervelwind, het ene moment denken we hieraan en het andere moment zijn we alweer heel ergens anders.


Wist je dat we per dag gemiddeld 40.000 tot 60.000 gedachten hebben?

Best bijzonder als je erover nadenkt. Wat zou er gebeuren als je zou luisteren naar al deze gedachten? Dan zou je helemaal gek worden! Je bent dus van nature wel in staat om de regie over je gedachten te nemen.

Een mind die volkomen onvoorspelbaar is en continu verandert van gedachten en inzicht. Je geest is er om je te helpen maar niet om je te sturen.


‘’Je hebt gedachten maar je bent je gedachten niet’’ Dit is belangrijk om te onthouden, je kiest namelijk zelf voor in welke gedachte je wilt geloven en aan welke gedachte je waarde wilt hechten.

Wat kun je doen op het moment dat je een paniekaanval ervaart?

Hieronder lees je 7 tips om je te helpen om van je angst af te komen.

 

1. Label je gedachten

Tijdens mijn yoga opleiding heb ik geleerd hoe je tijdens je dagelijkse meditatiesessies effectief kunt omgaan met je gedachten. Hieronder vindt je een oefening waar ik dagelijks nog steeds gebruik van maak!

Elke keer als je merkt dat je een angstige of ongewenste gedachten hebt, label deze gedachten met het woord ‘’gedachten’’ en laat het weer gaan. Herhaal bij elke opkomende gedachte. Labelen klinkt heel simpel maar werkt echt om je te helpen om afstand te nemen van je gedachten.

2. Begrijp hoe een paniekaanval werkt

Als je weet hoe een paniekaanval ontstaat en hoe het werkt, dan kun je jezelf aanleren om de signalen tijdig te herkennen en kun je ervoor kiezen om weer de regie te nemen. Op het moment dat je je realiseert wat er op dat moment gebeurt, creëer je bewustwording en doorbreek je de stroom van gedachten. Je pakt de regie weer terug.

3. Stel jezelf gerust, weet dat gedachten komen en ook weer gaan.

Gedachten zijn tijdelijk en gaan weer over. Herhaal deze zin voor jezelf en wees bewust dat de angst zal afnemen. Je lichaam is niet in staat om continu op deze hoogste stand van alertheid te blijven staan, een paniekaanval duurt maar even, dit varieert van een paar minuten tot anderhalf uur. Weet dat deze aanval tijdelijk is en echt over zal gaan.

4. Vraag jezelf af, hoe waar is deze gedachte?

Geef je gedachte vervolgens een cijfer op een schaal van 0 tot en met 10. Bij 0 is de gedachte niet waar en bij 10 is het 100% zeker waar. Vraag jezelf af, wie zou ik zijn zonder deze gedachte? Is deze gedachte reëel? Schrijf op wat er in je opkomt of praat erover met iemand in je omgeving. Schrijf je gedachten op en geef ze allemaal een cijfer.

5. Breng je aandacht naar je ademhaling

Je ademhaling brengt je altijd weer terug naar het hier en nu. Focus op hoe de lucht je neusgaten instroomt bij de inademing en weer uitstroomt bij de uitademing. Voel hoe je buik volstroomt met lucht bij de inademing en weer leegloopt bij de uitademing. Alles gaat vanzelf, je hoeft er helemaal niets voor te doen. Luister naar het geluid van je ademhaling en breng je gedachten terug naar je ademhaling als je merkt dat je afdwaalt. Deze techniek kun je trainen, hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het wordt!

6. Observeer en wees nieuwsgierig

Ons brein is van nature pijnvermijdend en genotzoekend. Dat betekent dat we vervelende of negatieve emoties zoveel mogelijk willen vermijden. Alleen is het wegstoppen van gedachten en emoties net als een bal die je onderwater houdt. Je ervaart meer weerstand omdat je te gefocust bent op de angst voor de angst. Hoe vervelend het ook kan voelen, wees lief voor jezelf en sta toe om de angst te observeren. Kijk er nieuwsgierig naar, waar voel je spanning in je lichaam? Heeft het een vorm of grootte, kun je er een metafoor aan koppelen? Bijvoorbeeld je spanning voelt als een zware steen in je buik. Kijk er nieuwsgierig naar en blijf er naar kijken. Je zult merken dat de steen langzaam weer verdwijnt!

7. Leer hoe je binnen enkele minuten je paniek aanval kunt oplossen door EFT toe te passen.

EFT staat voor Emotional Freedom Techniques. EFT is een techniek waarin we paniek, ongewenste gedachten en stress gerelateerde klachten kunnen neutraliseren. We koppelen deze ongewenste gedachten, lichamelijke reacties of emoties los van een (toekomstige) gebeurtenis, gedachte of situatie.

Door te focussen op een gedachte en door deze hardop uit te spreken en tegelijkertijd op bepaalde punten op je lichaam te tappen met je vingertoppen, geef je direct een kalmerend signaal naar je hersenen (amygdala) waardoor je je snel weer ontspannen voelt en neutraal naar de situatie kunt kijken. Je komt binnen enkele minuten weer volledig tot rust, en het is heel fijn dat je deze techniek op alle momenten van de dag zelf kunt toepassen.

EFT is een techniek die is afgeleid van Thought Field Therapy, acupunctuur, acupressuur, kinesiologie, cognitieve gedragstherapie en NLP.

Wil je meer weten over EFT lees dan mijn blogs ”Wat is EFT?” of Wat is EFT Tapping en hoe werkt het? Wil je graag werken aan het oplossen van je paniekaanvallen? Klik hier om contact met mij op te nemen.

Het is onnodig om met paniekinvallen te blijven rondlopen, help zoveel mogelijk mensen door deze 7 tips te delen.

BOEK EEN GRATIS INTAKEGESPREK