Overwin je vliegangst

Staat je volgende vakantie of business trip binnenkort gepland? Vliegangst is een veelvoorkomend begrip. Na een wereldreis van 6 maanden, van tevoren wetende dat vliegen niet mijn hobby was, heb ik inmiddels veel plezier in vliegen en heb ik mijn vliegangst dankzij onderstaande tips overwonnen. Ik hoop dat deze tips je verder op weg helpen tijdens je volgende vlucht!

 

Angst voor het volledig loslaten van controle, totale overgave aan de gedachte dat deze vlucht je veilig van punt A naar B zal brengen. Het kan zo ongemakkelijk voelen, dat je alles even los moet laten tijdens de duur van de vlucht.

 

Voel je je uitgeput na een vlucht en zit angst je in de weg om te ontspannen of te slapen in het vliegtuig? Voel je je al zenuwachtig voordat je op het vliegtuig stapt? Of is het de geur van het toestel, de gedachte aan hoe groot de kans is dat net jouw vlucht kan neerstorten, het gevoel dat je niet uit het toestel kan stappen wanneer jij dat wilt, angst voor de turbulentie, of het opstijgen of dalen? Wat het ook is dat jouw angst triggert, weet dat er manieren zijn om je te helpen om je angsten te overwinnen en ontspannen te zijn tijdens een vlucht. Je kunt zelfs leren om te genieten van een heerlijke nachtrust als je langer in een toestel zit.

4 TIPS OM JE VLIEGANGST TE OVERWINNEN

 

1. Drie stappen ademhalingstechniek. Deze techniek helpt je om je zenuwstelsel snel tot rust te brengen. Het is een van mijn favoriete ademhalingstechnieken, gebaseerd op een yoga ademhalingstechniek die ik gebruik tijdens mijn yogalessen.

Oefening: Visualiseer dat je nu in drie fases inademt. Het is één lange inademing. Adem in gedachte eerst naar je navel, dan door naar je borst en vervolgens naar je sleutelbeen. Hou je adem twee seconden vast bij je sleutelbeen en adem dan langzaam uit via je neus richting je buik. Optioneel is om uit te ademen via de mond als dat fijner voelt.

 

2. Noise Cancelling koptelefoon is een enorme uitkomst als je zenuwachtig wordt van het luisteren naar het geluid van de motoren of als je je helemaal wilt afsluiten van omgevingsgeluiden. Ontspannen luisteren naar je favoriete playlist zonder ruis of naar een leuke film in het vliegtuig kijken. Afleiding helpt! Het maken van een favoriete playlist of luisteren naar een audioboek helpt om je gedachtes niet af te laten dwalen naar ongewenste gedachten.

 

3. Visualiseer je bestemming! Bedenk voor jezelf wat de reden is dat je in het toestel zit en waar de reis naartoe gaat. Wat ga je doen nadat je geland bent? Heb je zon, zee of strand in het vooruitzicht, een familie bezoek, ga je nieuwe culturen ontdekken of heb je een interessante business meeting? Vliegen betekent vaak het begin van een leuke reis. Sluit je ogen en denk aan wat je als eerste gaat doen zodra je wegrijdt van de luchthaven. Wat ben je aan het doen? Met wie ben je? Hoe wil je dat je je straks voelt? Luister naar ontspannen muziek en voor je het weet ben je er al!

 

4. EFT, Emotional Freedom Techniques. Een snelle en effectieve techniek die je helpt om (vlieg)angsten, fobieën en stress los te laten. Deze techniek kun je als zelfhulp techniek eigen maken, het wordt o.a. gebruikt door veteranen, professionele sprekers, atleten en mensen die veel stress ervaren of onder druk moeten presteren.

 

EFT is gebaseerd op de Oosterse acupressuur (maar dan zonder naalden) en moderne psychologie o.a. van NLP. Terwijl je klopt op verschillende EFT meridiaan punten en de negatieve gedachte of angstgevoel benoemt, stuur je een kalmerend signaal van je lichaam naar je hersenen. Dit helpt je om ongewenste emoties of angsten los te laten waardoor je weer ontspannen voelt en je weer in control bent. Deze techniek kun je op elk moment toepassen.

 

Met EFT kun je op een vriendelijke, positieve, snelle en zeer effectieve manier negatieve emoties zoals (vlieg)angst, stress, burn-out, onzekerheid, trauma’s, fobieën en hier aan verbonden fysieke klachten in een korte tijd kwijt raken. Het is een veilige methode zonder nare bijwerkingen.

 

Doordat EFT snel en effectief werkt om spanning los te laten, voel je je binnen no-time ontspannen en kun je genieten van je vlucht!

Wil je meer weten over EFT lees dan mijn blogs ”Wat is EFT?” of Wat is EFT Tapping en hoe werkt het? Wil je ervaren hoe EFT werkt of heb je een blokkade die je graag wilt oplossen? Ontdek gratis en vrijblijvend wat ik voor jou kan doen tijdens een intake sessie. Meer informatie via info@rachelbarnes.nl of bezoek www.rachelbarnes.nl.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *