Omgaan met emoties

 

Wat zijn emoties?

Emoties, ieder mens heeft ze. Emoties kunnen we als heel prettig ervaren waardoor we ons letterlijk ‘’On top of the World’’ voelen maar emoties zorgen er ook voor dat we ons vervelend kunnen voelen en niet meer in beweging komen.

Emoties komen meestal op de meest onverwachte momenten, hierdoor kun je uit balans raken, overspoeld raken. Emoties zijn niet altijd uit te leggen. Als we hoog in onze emotie zitten dan kan een situatie als werkelijkheid ervaren worden terwijl als de emotie weer is gezakt we dezelfde situatie van een hele andere kant kunnen bekijken. De waarheid wordt ineens niet meer dezelfde waarheid. Dit komt doordat we allemaal door onze eigen bril met onderliggende gedachten, overtuigingen, normen en waarden naar de wereld kijken.

Soms zijn emoties heel fijn om te hebben maar ‘’lastige’’ emoties willen we het liefst niet voelen en uit de weggaan.

Dit komt doordat onze hersenen van nature genotzoekend en pijnvermijdend is.

Toch zijn onze emoties van groot belang. Zonder emoties leven zou ondenkbaar zijn als mens.

In deze blog lees je hoe je basis emoties kunt (h)erkennen en effectief in kunt zetten in plaats van ze uit de weg te gaan. Emoties voor je te laten werken in plaats van tegen je te laten werken.

Wat is het nut van emoties?

Ze maken ons bewust van onze behoeften, zetten ons aan tot actie, vormen een basisbehoefte in ons contact met anderen en zijn een van de belangrijkste achterliggende drijfveren voor ons gedrag.

Ondanks het belang van emoties krijgen ze in onze samenleving vaak niet de ruimte om er te zijn. We leren als kind al dat het uiten van emoties als boosheid, huilen in het openbaar en jezelf kwetsbaar opstellen niet hoort. Als klein kind uit je je vaak nog vrij als je verdrietig of boos bent of je niet begrepen voelt. Naarmate we ouder worden wordt het uiten van emoties steeds vaker als lastig ervaren. We passen we ons steeds meer aan, aan de normen en waarden in de samenleving.


Een emotie kun je zien als een uiting en richtingwijzer van een (onvervulde) behoefte die ons wil laten weten dat deze behoefte er is.

Onderdrukken van emoties kan een tegenovergesteld effect hebben, denk aan het onder water houden van een ballon. Hoe meer druk je op de ballon legt, hoe heviger de ballon weer omhoog wil komen totdat het omhoog schiet of knapt. Zo kun je onze emoties ook zien.

Wat voor emoties hebben we?

Universeel gezien zijn er 5 basisemoties. Er zijn vele soorten onderliggende emoties die uiteindelijk terug te herleiden zijn naar deze 5 emoties.

 

1. Blij

2. Bedroefd

3. Bang

4. Boos

5. Afkeer

 
 

Dr. Paul Ekman, is een bekende Professor in de psychologie, onderzoeker en auteur van o.a. ontdekken van gezichtsuitdrukkingen en het begrijpen van emoties.

Dr. Paul Ekman heeft op verzoek en gesubsidieerd door de Dalai Lama een onderzoek gedaan naar de basisemoties van mensen. Hij heeft voor het eerst op een interactieve manier verbindingen gemaakt met onze emoties en hoe onze emoties ons leven beïnvloeden, ook wel The Atlas of Emotions genoemd.

 

De Dalai Lama vroeg Ekman om een kaart/map te maken om anderen te helpen om emoties te navigeren zodat we een rustige mindset kunnen realiseren. Een vereiste was dat deze kaart gebaseerd werdt op wetenschappelijk onderzoek en onderbouwing.

 

In de Disney film Inside Out van worden onze basis emoties op een leuke manier tot leven gebracht.

 
 
 

 

Overzicht 5 Basis emoties

Hieronder vindt je een lijst met verschillende soorten emoties die gelinkt zijn aan de 5 basisemoties. Het omschrijven en vinden van de juiste woorden voor je emoties kan soms verwarrend zijn omdat je het zelf niet altijd weet wat voor soort emotie je voelt, laat staan hoe je jouw emotie kunt uitleggen aan de ander.

Dit overzicht kan je helpen om woorden te vinden voor je emoties en helpt je om deze voor jezelf inzichtelijk te maken:

 
 
 
 
 
 

Je kunt deze lijst natuurlijk nog eindeloos aanvullen met andere emoties zoals bijvoorbeeld:

verrast, verbijstering, verwondering, schaamte, schuld, teleurstelling, verlegenheid, spijt en berouw.

Hoe kun je effectief omgaan met je emoties?

Gelukkig zijn er manieren en technieken om emoties er te laten zijn en om de onderliggende behoefte van emoties op een prettige manier te (h)erkennen en op te lossen.

Wat kun je doen?

1. Door goed te luisteren naar de onderliggende behoefte van de emotie.

Kijk er nieuwsgierig naar zonder oordeel. Wat wil deze emotie mij vertellen of voor mij doen? Waar wil deze emotie mij voor beschermen? Het boek van Vera Helleman (De Emotie Encyclopedie) is een fijn en overzichtelijk boek om te lezen als het gaat over het leren (her)kennen van emoties. Het geeft een volledig overzicht van al onze emoties en de onderliggende behoeften.

Bijvoorbeeld de functie van boosheid: de emotie boosheid is er om je te helpen grenzen te bewaken en om je te beschermen als er een grens wordt overschreden. Als je boos wordt dan is dat gezond, het beschermt het kwetsbare. Als de boosheid er niet mag zijn dan wordt het weer minder effectief. Boosheid kan dan excelleren en zich verder uiten in woede, zelfdestructief gedrag en agressie. Als je dit niet uit dan kan deze boosheid zich vast zetten in ons lichaam.

Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor de functie van angst. Deze emotie is effectief en nuttig om te hebben, door angst te ervaren helpt dit om te overleven, met name in de oertijd als er een beer achter je aanzat was dit heel erg handig. Minder fijn is dat angst ook kan ontstaan door een gedachte uit het verleden en de toekomst. Doordat je hersenen het verschil niet weten tussen wat echt is en wat niet echt is, denken je hersenen dat dit daadwerkelijk gebeurt. Als je angst onderdrukt dan wordt het angst gevoel vaak alleen maar groter, je ontwikkelt dan angst voor de angst.

Door angst te ervaren behoeden we onszelf voor gevaar en komen we in beweging naar veiligheid. Als je angst op een effectieve manier inzet dan denk je extra goed na, je neemt de omgeving scherper waar, je gevoeligheid neemt toe en je lichamelijk vermogen om in beweging te komen groeit. Onze amygdala speelt hierin een belangrijke rol. Lees hier meer over in mijn blogs, wat is EFT? of wat is EFT Tapping?

Door zelfinzicht vergroot je je vermogen om (onvervulde) behoeften te begrijpen en leer je de emotie beter te (h)erkennen en benoemen. Op deze manier kun je jezelf beter voorzien in de behoefte.

2. Mediteren en ademhalen

Mediteren helpt je om in het hier en nu te zijn. Door het volgen van je ademhaling breng je je aandacht weer terug in het hier en nu. Bij mediteren observeer je je gedachten zonder er een oordeel aan te koppelen. Door zonder oordeel waar te nemen leer je je gedachten van een afstand te bekijken, ook leer je dat je niet je gedachten bent. Mediteren helpt je om te ontspannen, tot jezelf te komen en om te gaan met (negatieve) emoties.

 

 
 

Meditatie en ademhalingsoefening:

1. Kom zitten in de kleermakerszit, zorg dat je recht op zit, schouders en nek zijn ontspannen.

2. Breng vervolgens je aandacht naar je ademhaling, en luister naar het geluid van de ademhaling. Luister naar het geluid van hoe de adem door je neusgaten stroomt en ook weer hoe de adem uit je neusgaten stroomt. Voel hoe je buik zich uitzet tijdens het inademen en weer naar binnen keert op de uitademing.

3. Begin te tellen, adem 4 tellen in op de inademing, houdt vervolgens de adem 4 tellen vast en adem daarna weer 4 tellen uit. Herhaal een aantal keer totdat je merkt dat je rustiger wordt.

3. Emotional Freedom Technique: leer zelf negatieve emoties op te lossen

Emotional Freedom Techniques, ook bekend als EFT Tapping.

Dit is een krachtige en effectieve manier om (negatieve) emoties te neutraliseren en voorgoed op te lossen. Het fijne aan deze techniek is dat je de techniek zelf kunt toepassen. Deze techniek bestaat uit een combinatie van Oosterse geneeskunde (Chinese acupunctuur) en moderne psychologie. EFT Tapping wordt ook wel emotionele acupressuur genoemd.

 

 
 

Het is een techniek die ons helpt om negatieve emoties los te koppelen van een specifieke herinnering of (toekomstige) gebeurtenis die ons in de wegstaat. Door EFT leer je eenvoudig binnen enkele minuten hoe je je zenuwstelsel tot rust brengt en hoe je negatieve emoties en fysieke spanningen in het lichaam op kunt lossen.

EFT zorgt ervoor dat je ontspannen en gefocust kunt blijven op het behalen van je doelen en resultaten. Vanuit een ontspannen en open mindset kun je meer genieten van het leven! 

Wil je meer weten over EFT lees dan mijn blogs ”Wat is EFT?” of Wat is EFT Tapping en hoe werkt het? Wil je ervaren hoe EFT werkt of heb je een blokkade die je graag wilt oplossen? Ontdek gratis en vrijblijvend wat ik voor jou kan doen tijdens een intake sessie. Meer informatie via info@rachelbarnes.nl of bezoek www.rachelbarnes.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *