fbpx

Justa van Hermon overwon haar bloosangst: “Ook op je 57e kun je nog je bloosangst overwinnen”

“Ik had mijn hele leven al last van bloosangst. Het kwam vaak in fases; sommige jaren had ik er minder last van en dan andere jaren”, vertelt Justa (57). Toen ze medicatie moest slikken waar ze sneller rode wangen van kreeg, werd het ineens zo erg dat het haar leven begon te beheersen. Tot ze besloot om hulp te zoeken. 

Eerste keer blozen

“Mijn eerste ervaring met blozen was op de middelbare school. De populairste jongen van de school was jarig en iedereen gaf hem drie kussen om hem te feliciteren. Op het moment dat ik dat wilde doen, riep hij: “Jezus, heb je pindakaas gegeten ofzo? Je stinkt!

” Ik werd toen voor het eerst in mijn leven knalrood. Ik schaamde me toen zo erg, dat is me nog lang bijgebleven.”

In fases

“Op de middelbare school had ik het gevoel dat ik nooit helemaal mezelf kon zijn. Ik werd niet geaccepteerd om wie ik was en dat maakte me onzeker. Dat onveilige gevoel heb ik mijn hele leven lang gevoeld. Het blozen kwam altijd in fases; sommige jaren voelde ik me zekerder dan andere jaren. Daar was ik aan gewend. Totdat ik medicatie moest slikken, waarvan ik sneller rode wangen kreeg.”

ZZP’er

“Kort daarvoor was ik na ruim 20 jaar vaste dienst als zzp’er aan de slag gegaan. Je moet jezelf dan natuurlijk continu verkopen bij opdrachtgevers. Je komt steeds in een nieuwe omgeving terecht met onbekende mensen. Dan wil je een goede indruk maken en heldere adviezen geven. Daar kon ik het blozen écht niet bij gebruiken, vond ik.”

“Je wordt echt rood om de angst die je hebt, niet om de situatie zelf”.

Bloosangst

“Ik werd heel snel rood bij kritische vragen van collega’s of als ik in een overleg iets toe moest lichten. Het frustreerde enorm dat ik niet gewoon ‘gewoon’ kon reageren. Zoals iedereen. Ik kreeg dan de beklemmende gedachte ‘niet rood worden, niet hier’, maar dat gebeurde dan uiteraard wel. Dan ga je je zo schamen. Je wordt echt rood om de angst die ik had, niet om de situatie zelf.”

Situaties vermijden

“De bloosangst was het ergst in situaties waar ik niet zomaar uit weg kon lopen. Bijvoorbeeld als ik iemand tegenkwam in de supermarkt of tijdens een gesprek met de kapper terwijl ik in de kappersstoel zat. Deze situaties begon ik te vermijden. Het ging zo erg mijn leven beheersen. Op een dag zei ik tegen mijn man: ‘ik wil dit niet meer, maar ik kom hier zelf niet meer uit.’”

“Ik heb geleerd mezelf meer te waarderen en anders naar mezelf te kijken.”

RiseBeyond and Fear Less Bubble Map Chart-12

ONTDEK WAAR JE KUNT GROEIEN EN MAAK DE FEARLESS LIFE QUIZ

Ontdek jouw score op deze 6 gebieden en ontvang een op maat gemaakt overzicht om te zien waar je kunt groeien.

Bloosangst 1:1 traject

“Ik had iemand nodig die de juiste woorden kon geven aan mijn probleem. Ik ging op internet zoeken kwam Rachel tegen. Het is natuurlijk spannend om contact te leggen, maar Rachel is zo open en laat je je veilig voelen. Ik vertrouwde haar meteen. Het tappen met EFT en de opdrachten die ze meegaf, hebben me heel erg geholpen.”

Mezelf waarderen

“Ik realiseerde me dat ik andere mensen zo groot heb gemaakt in mijn hoofd. Ik heb altijd het gevoel gehad niet goed genoeg te zijn. Die overtuigingen hebben zich in mijn systeem zich gevestigd. Ik zal natuurlijk altijd nog wel onzeker blijven, maar ik heb geleerd mezelf meer te waarderen en anders naar mezelf te kijken.”

Meer rust

“Rachel is echt mijn grootste redder geweest. Nog steeds zou ik willen dat er een pilletje zou zijn om het blozen helemaal te stoppen, maar door Rachel heb ik zoveel meer rust in mezelf gevonden. Rachel oordeelt niet en kan je echt helpen. Mijn advies aan anderen is dan ook: niet twijfelen; óók op je 57e kun je hier nog mee aan de slag gaan. Het brengt je zoveel.”

Grip krijgen op bloosangst

Bloosangst kan je leven beheersen en je belemmeren om ontspannen jezelf te zijn. Wil je ontdekken op welke 6 gebieden er nog ruimte is om te groeien en bloosangst te overwinnen? Klik hier om de gratis online quiz te maken en ontvang direct tips om je score te verbeteren of meld je hier aan voor de online gratis workshop. 

Meld je aan voor de gratis workshop:

6 stappen naar een Fearless Life

Meld je hier aan voor de online gratis workshop van 1,5 uur.

BOEK EEN GRATIS INTAKEGESPREK