Faalangst voor ondernemers: hoe kun je faalangst omzetten in kansen?

Bijna iedere (startende) ondernemer heeft er weleens last van, maar faalangst kan ook een krachtige motor zijn om je te helpen om je doelen of dromen te behalen. Zolang je angsten maar niet de overhand krijgen en je er effectief mee omgaat. In deze blog lees je meer over wat faalangst is en krijg je tips over hoe je je faalangst kunt overwinnen om je doelen te bereiken!

De angst om te falen kan verlammend werken. Het kan ervoor zorgen dat je nooit meer nieuwe dingen wilt ondernemen, nieuwe mogelijkheden wilt ontdekken of verlangt naar betere omstandigheden.

 

Falen kan juist ook effectief voor je werken als je bereid bent om er van te leren. Volgens Richard Branson is falen de eerste stap naar succes. Het is niet alleen de weg naar het bereiken van je doelen maar het is ook nodig om plezier te hebben. Hij geeft aan dat niemand ooit wat interessants heeft gedaan zonder onderweg te falen. Als je geen nieuwe stappen neemt en alles bij het oude laat dan ontstaat er ook niets nieuws.

Uit onderzoek blijkt dat er een relatie is tussen de angst om te falen en ondernemerschap

”Fear of Failure and Entrepreneurship: A Review and Direction for Future Research” ( Gabriella Cacciotti en James C. Hayton van Enterpriseresearch ).

Volgens het onderzoek begint de angst om te falen met het analyseren en inschatten van een (mogelijke) verandering en vormt het een bedreiging zich als iemands vermogen om een belangrijk persoonlijk doel te behalen onder druk komt te staan. Dit betekent dat als het een doel betreft waar je veel waarde aan hecht, er meer vanaf hangt, waardoor de ”angst” om te falen wordt vergroot.


Faalangst wordt ook omschreven als een negatief gevoel of emotie. (Welpe et al. 2011; Patzelt and Shepherd 2011; Ekore and Okekeocha 2012).

Hal en Sidra Stone

Wanneer je angsten bekijkt en je merkt dat er een risico of kans bestaat dat je kunt falen, dan zijn we geneigd om bij te sturen om te voorkomen dat we falen. Ook voelen we de angst als een (emotioneel proces) wat weer samengaat met faalangst. (Conroy 2001).

Dit onderzoek omschrijft faalangst als: ”het gevoel van falen dat van tevoren komt opzetten voordat je überhaupt kunt falen”. Dit gevoel wordt ook omschreven als een negatieve emotie. Deze negatieve emotie is er om je te helpen voorkomen op de mogelijkheid tot falen (Welpe et al. 2011; Patzelt and Shepherd 2011; Li 2011).

Ons brein is zo geprogrammeerd dat wij er alles aan doen om plezier te ervaren en pijn te vermijden. Ons primaire overlevingssysteem (verantwoordelijk voor het activeren van ons freeze, flight or fight respons) speelt hierin een belangrijke rol met als doel om ons te beschermen voor gevaar. Dit is super handig als er echt sprake is van gevaar maar minder fijn als je de stap wilt gaan nemen om te ondernemen of een nieuwe koers wil varen binnen je bedrijf. Ook komt dit vanwege onze conditionering en de associaties die we maken.

 

De impact van conditionering en negatieve emoties

De Amerkaanse psycholoog Watson, deed een experiment met een elf maanden oude baby. Hij liet de baby een witte laboratoriumrat zien die totaal geen angst opriep bij de baby. Daarna koppelde hij het aanraken van de rat met een hard geluid, waar de baby van schrok. Zodra de baby de rat weer zag probeerde de baby al snel weg te kruipen van de rat. Het experiment toont aan dat emoties zoals angsten aangeleerd kunnen zijn.


Negatieve emoties of gevoelens hebben een grote invloed op het nemen van beslissingen buiten onze comfortzone. Deze negatieve emotie of gevoel zorgt ervoor dat een persoon ontmoedigd en bang is om te slagen zelfs voordat een persoon een poging heeft gedaan''. (Ekore and Okekeocha 2012: p. 516).

Hal en Sidra Stone

Je kunt onze hersenen zien als een groot netwerk dat verbindingen en associaties maakt. Deze verbindingen zijn gebaseerd op patronen die het brein ontdekt in gebeurtenissen en veranderingen.

Dit netwerk wordt vervolgens opgeslagen als een overtuiging, een herinnering of als aangeleerd feit. Deze netwerken ontstaan door ervaringen en onze zintuigen, bijvoorbeeld voelen, zien, lezen, horen of ruiken. Het gebeurt onbewust en omdat we dit niet merken hebben we er ook bijna geen invloed op.

Denk maar eens aan het experiment met de baby die weg begon te kruipen als hij een rat zag of aan een gerecht dat je ooit hebt gegeten waar je goed ziek van bent geworden, de geur of de gedachte aan dat gerecht maakt je misselijk als je er aan terug denkt.


''Associaties helpen ons om te anticiperen op mogelijk gevaar'' ​


We maken maar voor 5% gebruik van bewust gedrag en 95% wordt onbewust aangestuurd. Je staat voor een groot deel van de dag op autopilot en laat onbewuste overtuigingen je gedrag aansturen.

Onze conditionering wordt voor een groot deel gevormd tot onze 6e levensjaar. Als je bedenkt dat we maar voor 5% gebruik maken van ons bewustzijn en voor 95% van ons onderbewustzijn, staan we dus voor een groot deel van de dag op autopilot en stuurt je onderbewustzijn je gedrag aan. Als je zo geconditioneerd bent en bepaalde overtuigingen hebt aangenomen die je in het verleden misschien hebben geholpen om te komen tot waar je nu bent, dan kan het voorkomen dat dezelfde overtuiging je nu tegenhoudt om verder te groeien in je persoonlijke ontwikkeling.

Als je op autopilot reageert volgens een oud patroon omdat je overlevingssysteem denkt dat er gevaar is terwijl dat niet zo is, dan kom je in een vicieuze cirkel terecht. Onze conditionering en de associaties die onze hersenen maken zijn van grote invloed in het nu en op het maken van nieuwe keuzes buiten onze comfortzone.

Vanuit een ondernemersperspectief kunnen onderliggende overtuigingen je in de weg staan om te ondernemen, zoals:

1. Wie zit er op mijn ideëen te wachten?

2. Ik ben (nog) niet goed genoeg en hierdoor reken ik een lager tarief

3. Ik zal nooit echt succesvol zijn

4. Ik heb mijn klanten weinig te bieden

5. Mijn producten of diensten zijn (nog) niet goed genoeg

6. Als ik personeel aanneem dan geef ik mijn vrijheid op

Wat kun je doen je faalangst te overwinnen?

Als je effectief werkt aan het oplossen van angsten of beperkende overtuigingen creëer je weer nieuwe ideëen en mogelijkheden om je doelen te behalen.

 

1. Maak inzichtelijk welke belemmerende overtuigingen je in de weg staan om jouw doelen te behalen.

 

Schrijf een idee, droom of verlangen die je graag wilt bereiken op. Noteer vervolgens alle negatieve gedachten die in je opkomen om het niet te doen. Schrijf vervolgens voor iedere reden om het niet te doen een positieve reden op om het juist wel te doen. Doe dit voor meerdere ideeën en kijk waar je een patroon kunt ontdekken. Bewustwording is al de eerste stap om andere keuzes te maken.

 

2. Zie angst als een leerschool

Wat wil deze angst je vertellen? Waarvoor wil het je behoeden? Een angst is een emotie die je met alle beste bedoelingen ergens voor wil beschermen. Als je dit bewust monitoort dan kun je er rationeler naar kijken, er van leren en andere keuzes gaan maken. Geef de angst een cijfer op een schaal van 0 tot en met 10. Bij 0 voelt je angst niet reëel en bij 10 is je angst reëel. Hoe reëel is je angst en vraag jezelf dan af, wat kan ik doen om van een 7 een 0 te maken? EFT Tapping kan je hier verder bij helpen.

 

3. Ga actief aan de slag met het opschonen en resetten van je onderliggende overtuigingen door EFT toe te passen!

 

EFT staat voor Emotional Freedom Techniques. EFT is een bijzonder krachtige tool die je zelf kunt inzetten om je mindset positief te beïnvloeden. Het is een techniek die ons helpt om negatieve emoties los te koppelen van een specifieke herinnering of (toekomstige) gebeurtenis die ons in de wegstaat.

 

Met EFT leer je om beperkende overtuigingen of conclusies die je destijds hebt gevormd en je nu niet meer dienen, op te schonen, te resetten en te herschrijven. Als je je overtuigingen aanpast, verandert je gedrag en daarmee ook de kans op het bereiken van je doelen.

 

Door EFT leer je eenvoudig binnen enkele minuten hoe je je zenuwstelsel tot rust brengt en hoe je een vervelende ongewenste emotie kunt neutraliseren. EFT zorgt ervoor dat je ontspannen en gefocust kunt blijven op het behalen van je doelen en resultaten.

Wil je meer weten over EFT lees dan mijn blogs ”Wat is EFT?” of Wat is EFT Tapping en hoe werkt het? Wil je ervaren hoe EFT werkt of heb je een blokkade die je graag wilt oplossen? Ontdek gratis en vrijblijvend wat ik voor jou kan doen tijdens een intake sessie. Meer informatie via info@rachelbarnes.nl of bezoek www.rachelbarnes.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *