Wat kun je doen om je angst aan te pakken? 5 tips!

Ervaar je weleens het gevoel dat je toe bent aan de volgende stap in je carrière of leven, maar je krijgt continu het gevoel dat iets je tegenhoudt? Het is alsof je aan de rand van een hoge duikplank staat, klaar om de sprong in het diepe te nemen. Er is iets in jou wat je ervan weerhoudt om de sprong te nemen! Verandering kan juist heel goed voor je zijn en opent weer deuren naar nieuwe mogelijkheden die je vooraf niet had kunnen bedenken. Maar de angst om het bekende los te laten en vol te gaan voor je droom, bijvoorbeeld een nieuwe werkomgeving, een wereldreis maken of voor je eigen onderneming beginnen, kan super spannend zijn. 

Maar wat als angst je leven beheerst en je in de weg zit om keuzes te maken? Of om vervolgstappen te zetten om je doelen of dromen te realiseren?

In deze blog lees je meer over de betekenis van angst, het nut van deze emotie en hoe je door deze 5 tips je angst kunt oplossen!

Wat is angst en wat is het nut van deze emotie?

Angst is in de kern een nuttige emotie om te hebben. Angst “heeft hoe vervelend het soms kan voelen” ook een nuttige functie.


De definitie van angst volgens het Van Dale woordenboek: Betekenis 'angst' (de; m; meervoud: angsten) gevoel van beklemming, vrees, onveiligheid of onzekerheid: iets met angst en beven tegemoetzien er erg tegen opzien, het vrezen; hij stond duizend angsten uit; in angst zitten

Hal en Sidra Stone

Angst is een vervelende en onprettige emotie die we vaak goed voelen in ons lichaam, denk aan een brok in je keel, knoop in je maag, drukkend gevoel op de borst, het uitbreken van angstzweet, trillen, je hart gaat sneller kloppen, je spieren spannen samen en je komt in een staat van alertheid. Angst heeft namelijk als primaire functie om jou te beschermen voor gevaar.

Angst kan effectief voor ons werken, bijvoorbeeld door ons scherp te houden bij het maken van nieuwe of lastige keuzes. Angst helpt om gevaarlijke situaties te herkennen en is cruciaal om te overleven.

Soorten angst

Als angst de overhand krijgt dan kan dat zich uiten in verschillende soorten angsten, denk aan:

  • Angst voor het spreken in het openbaar
  • Faalangst
  • Vliegangst
  • Examenvrees
  • Fobie (bijvoorbeeld voor spinnen)
  • Paniekaanval
  • Sociale angst
  • Piekeren
  • Slaapproblemen
  • Schrik gedrag
  • Chronische angst
  • PTSS

Hoe ontstaat angst?

Angst ontstaat vaak doordat we in het verleden een onprettige situatie hebben ervaren die we niet nog een keer willen meemaken. Hierdoor ontwikkelen we een natuurlijke respons reactie om soortgelijke situaties in de toekomst te vermijden.

Voorbeeld: stel dat je vroeger op school uitgelachen bent tijdens het geven van een presentatie voor de klas, dan kan dit er toe leiden dat je spreken in het openbaar zoveel mogelijk vermijdt omdat je elke situatie die je doet denken aan dat moment. Onze hersenen zijn van nature namelijk genotzoekend en pijnvermijdend.

Angst kan dagelijks voorkomen wanneer we in nieuwe situaties terechtkomen. De angst zit vaak niet in de angst voor het onbekende maar vaak zijn we bang om te verliezen wat we nu hebben. Vaak komt angst op het moment dat we ergens naar verlangen of behoefte aan hebben. We willen vooruit maar weten niet wat we ervoor terug krijgen als we wat nieuws uitproberen.

Door angst gedachten creëer je eigenlijk angst voor de angst, bijvoorbeeld: wat als dit gebeurt? Wordt mijn baan wel net zo leuk als de vorige? Krijg ik straks net zulke leuke en fijne collega’s als nu? Kan ik weer hetzelfde resultaat bereiken als de vorige keer? Ga ik mijn bedrijf uitbreiden of niet? Ben ik tijdens mijn presentatie niet net zo aan het blozen als de vorige keer! Vergeet ik straks wat ik moet zeggen? Wat als iedereen ziet dat ik zenuwachtig ben? Wat als ze denken dat ik dom ben?

Onze hersenen weten het verschil niet tussen wat echt is en wat niet, hierdoor ervaren we de angstige gedachte als onze werkelijkheid en activeren wij ons overlevingssysteem.

Een belangrijk onderdeel in onze hersenen is de hippocampus. Dit onderdeel in onze hersenen bewaart oude en soms pijnlijke informatie uit het verleden.

Zodra er een externe trigger of prikkel afgaat in je omgeving, die herkenbaar is of lijkt op een vervelende situatie uit het verleden, dan communiceert dit deel van onze hersenen dit met de situatie die je in het hier en nu ervaart.

Een ander belangrijk onderdeel in onze hersenen is de amygdala, dit deel heeft als functie om je omgeving continu te scannen op gevaar. Als we denken dat er gevaar is, (of het realistisch is of niet) komt de amygdala in actie en activeert het ons primaire overlevingssysteem, dit wordt ook wel onze freeze, flight en fight respons genoemd. Erg fijn om te hebben als je echt in gevaar bent maar minder fijn als je angstsysteem afgaat wanneer je een mail van een collega ontvangt.

Je angstsysteem kan door omstandigheden overprikkeld raken, waardoor het sneller afgaat dan normaal. Wil je meer lezen over de werking van ons overlevingssysteem en de amygdala? Klik hier om verder te gaan naar mijn blog Wat is EFT?

Hieronder 5 tips om je te helpen omgaan met angst!

1. Maak je angstgedachten zichtbaar: angsten zijn vaak (on)bewuste gedachten die continu in ons hoofd herhaald worden. Het is goed om te weten dat als je weet dat je angstige gedachten invloed hebben op hoe je je voelt het ook omkeerbaar is. Doorbreek dit patroon door jezelf de volgende vragen te stellen: Waar ben ik precies bang voor? Hoe reëel is deze angst op een schaal van 0 tot en met 10? Wat is het ergste dat kan gebeuren?Als deze angst of gedachte er niet meer zou zijn, wat zou ik dan doen?

2. Creëer focus op wat je wilt: vraag jezelf af, wat is het wat je eigenlijk graag zou willen? We zijn vaak geneigd om eerst te vertellen wat we niet willen in plaats van wat we wel willen. Welke positieve gedachten zou je tegenover elke angstgedachte kunnen plaatsen? Bijvoorbeeld bij het voorbereiden van een presentatie: ik wil niet dat ze denken dat ik dom ben, vervang dit door: Ik wil mijn boodschap goed overbrengen zodat anderen het goed begrijpen. Door focus aan te brengen haal je jezelf weg uit de negatieve spiraal.

3. Schrijf alle voor en nadelen op van je angst: schrijf alle voor en nadelen op van je angst en geef de gedachte een cijfer van 0 tot en met 10. Door de voor en nadelen op te schrijven leer je jezelf om los te komen van de gedachten en de voors en tegens objectief te bekijken.

4. One step at a time: Angsten die niet realistisch zijn kunnen je tegenhouden om je dromen of doelen te realiseren. Maar als je klein begint, dan kan het nemen van de kleinste stap al van grote invloed zijn om veranderingen in gang zetten om dichterbij je doel te komen. Je hoeft echt niet meteen het diepe in te springen, stap voor stap werkt ook!

Voorbeeld: stel dat je afweegt om voor jezelf te beginnen, je droomt al heel lang van een eigen onderneming. Het opzeggen van je baan doe je alléén niet zomaar. Je wil zeker weten dat je jezelf en eventueel gezin kunt blijven voorzien. Als je verlangen of wens zo groot is om voor jezelf te beginnen, stel jezelf dan de vraag, wat zou je vandaag nog kunnen doen zodat je een klein stapje dichterbij je doel komt?

Vaak helpt het om te brainstormen met een vriend of vriendin of door op zoek te gaan naar iemand die de sprong al heeft gemaakt bij het verminderen van je angsten. Je zult zien hoe meer je actie onderneemt hoe minder het wordt.

5. Pas de de krachtige stressrelease tool zelf toe! Emotional Freedom Techniques (EFT) laat je ervaren hoe je angst binnen enkele minuten verdwijnt.

Emotional Freedom Techniques, ook bekend als EFT Tapping. EFT is een krachtige en effectieve manier om je angsten te laten verdwijnen. Het klinkt eigenlijk te mooi om waar te zijn. EFT helpt je om negatieve emoties zoals angst te neutraliseren en voorgoed op te lossen. Het fijne aan deze techniek is dat je het zelf kunt leren toepassen. Deze techniek is afgeleid van Oosterse geneeskunde zoals acupunctuur en acupressuur en moderne psychologie. EFT Tapping wordt ook wel emotionele acupressuur genoemd.

EFT heeft direct invloed op het verlagen van je stressrespons (je overlevingssysteem) en brengt je zenuwstelsel tot rust. De techniek helpt je om negatieve emoties los te koppelen van een situatie. Dit kan een situatie in het verleden, heden of toekomst zijn.

EFT zorgt ervoor dat je je angsten opruimt zodat je kunt ontspannen en met plezier je doelen realiseert.

Wil je meer weten over EFT lees dan mijn blogs ”Wat is EFT?” of Wat is EFT Tapping en hoe werkt het? Wil je ervaren hoe EFT werkt of heb je een blokkade die je graag wilt oplossen? Ontdek gratis en vrijblijvend wat ik voor jou kan doen tijdens een intake sessie. Meer informatie via info@rachelbarnes.nl of bezoek www.rachelbarnes.nl.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *