6 manieren om je onzekerheid te overwinnen!

Heb je vaak last van onzekerheid? Dan kan je dat behoorlijk in de weg staan. Twijfel je regelmatig aan je eigen kunnen of voel je je vaak alsof je ”niet goed genoeg” bent? Of je dit nu ervaart in je werk of je persoonlijke leven, misschien lukt het je door je onzekerheid nu niet om je doelen te bereiken of om bepaalde dingen te ondernemen.

In deze blog lees je meer over onzekerheid en leer je een aantal effectieve manieren om grip te krijgen op je onzekerheid.

Volgens psycholoog Nathaniel Branden is het waardeoordeel over jezelf het belangrijkste van allemaal. Dit waardeoordeel wordt pas belangrijk als je gaat leven volgens je eigen waarden en principes.

Hoe komt het dat we onszelf soms niet goed, mooi of slim genoeg vinden?

Volgens Branden, wordt onzekerheid gevoed doordat we continu bezig zijn om te voldoen aan de verwachtingen, maatstaven en voorwaarden van anderen. Dit is onhaalbaar en dat is een van de redenen dat dit niet effectief werkt voor ons zelfbeeld.

Iedereen heeft behoefte aan erkenning, liefde en acceptatie. Onzekerheid zal op bepaalde momenten in je leven terugkomen. En dat is oké, zolang het je niet in de wegstaat om je doelen te bereiken of te genieten van situaties.

Het volgen en naleven van je eigen waarden in het leven zorgt ervoor dat je in lijn bent met waar jij je goed bij voelt, hierdoor maak je vaker bewustere keuzes en ervaar je meer plezier in datgene wat je doet.

Merk je dat je jouw waarden of wensen vaak laat verwateren of opoffert voor anderen? Dan kan dit ervoor zorgen dat je verder van jezelf afstaat en je zelfvertrouwen minder wordt. Ook kan je vaker behoefte hebben aan de bevestiging of goedkeuring van anderen.

Wees gerustgesteld: dit gebeurt niet ineens. Het is een optelsom van alle momenten waarin we opofferingen maken, hoe klein of groot. Zodra je hier bewust van bent, dan kun je actief aan de slag met het versterken van je eigen waarden. Hierdoor voel je minder behoefte om op anderen te leunen voor een goed gevoel over jezelf.

Definitie van zelfliefde

Vera Helleman, schrijft in haar boek ”De Emotie encyclopedie” dat onzekerheid in de categorie ‘Schaamte/Schuld’’ valt, omdat we onszelf kunnen schamen of onzeker voelen over een deel in onszelf. Is de onzekerheid iets kleins dan gaat er ook geen aandacht naar toe, is het een groot thema dan groeit de aandacht en lading op dit gebied. Het is een angst dat iemand dit deel in ons ziet.

Bijvoorbeeld: stel je voelt je onzeker tijdens een netwerk event of feest wanneer je bij een groep mensen staat en het woord krijgt. Je ziet dat een ander persoon in de groep het woord overneemt en zelfverzekerd zijn verhaal vertelt waardoor dit je onzeker kan laten voelen. Je voelt je kleiner worden en je denkt ‘’zie je wel, ik praat nou eenmaal niet zo makkelijk in groepen’’, ‘’ik heb niks spannends te vertellen’’.

De andere persoon is in dit geval een krachtige spiegel van een eigenschap in onszelf die we om welke reden dan ook hebben weggestopt. De uitnodiging is om nieuwsgierig te worden naar dit deel in jezelf. Wat vind je van dit deel en wat maakt dat je dit deel hebt weggestopt of niet laat zien?

De reden voor onzekerheid kan voor iedereen verschillen. Ken je onzekerheid al je hele leven? Of is er onlangs iets gebeurd waardoor je uit balans bent gebracht? Wat het ook is, zodra je gaat geloven in de overtuiging dat je onzeker bent, dan is er weinig zelfvertrouwen en ik-sterkte waardoor je meer gaat leven vanuit die onzekere angst in plaats van uit zelfvertrouwen.

Neem je emoties serieus

Kom je vaak kribbig thuis, schiet je sneller in je emotie of val je vaker uit tegen je partner of vrienden? Als we onzeker of angstig zijn, dan geeft je onderbewustzijn aan dat het meer aandacht en liefde nodig heeft. Onze emoties komen voort uit onze gedachten en zorgen ervoor dat we hier met een bepaalde emotie op reageren, ook kunnen emoties ervoor zorgen dat je de spanning in je lichaam vasthoudt.

Je kunt het gevoel hebben alsof je continu AAN staat of jezelf continu moet verdedigen. Emoties zijn een goede graadmeter om te zien hoe je je voelt. Van nature zijn onze hersenen pijnvermijdend en genotzoekend. Hierdoor stoppen we onprettige emoties graag weg en zoeken we de leuke dingen liever op.

Maar net als het onderwater houden van een bal, kun je emoties niet lang onderdrukken. Op een gegeven moment schiet de emotie omhoog en kan het zijn dat je de grip op je emoties verliest.

6 manieren om je onzekerheid te overwinnen!

1. Leef volgens je eigen waarden, principes en normen 

Maak een top 10 van jouw waarden en kies daaruit weer een top 3. Zijn jouw waarden bijvoorbeeld vrijheid, verbinding en eerlijkheid? Omschrijf per waarden wat dit voor jou betekent. Bijvoorbeeld: ’’Vrijheid om jezelf te kunnen uiten of meer tijd hebben om de dingen op jouw manier te doen’’. 

Plaats vervolgens je waarden naast je werk en je persoonlijk leven. Hoe matcht dit met elkaar en welke waarden zou je vaker aandacht kunnen geven? Wat maakt dat je dit nu nog niet doet? Wat zou je vandaag al kunnen doen om dit te veranderen? 

Hoe meer je hiernaar luistert en je waarden als wegwijzer ziet, hoe meer je zelfvertrouwen zal groeien omdat je doet waar je achter staat. Ook vergroot je hierdoor je zelfliefde en neemt je authenticiteit toe. Onderzoek je antwoorden en noteer ze in een journal.

 

2. Beoefen zelfliefde

 
 

Bij zelfliefde gaat het erom dat je op de best mogelijke manier voor jezelf zorgt, zowel fysiek als mentaal. Schrijf voor jezelf op waar krijg je energie van en wat kost energie? Geef elke week aandacht aan het vergroten van de lijst waar je energie van krijgt. Is het één of twee keer per week sporten of koffie doen met een vriend of vriendin? Plan het alvast in je agenda, dan staat het er alvast in!

 

3. Vervang moeten door wat wil ik echt? 

Merk je dat je snel in een pleasende rol terechtkomt. Weet dat je niets moet. ‘’Moeten’’ zorgt ervoor dat je je aanpast aan wat je denkt dat ‘’hoort’’ of omdat je denkt dat de ander het niet zonder jou kan. Teveel aanpassen zorgt ervoor dat je vergeet wat je zelf echt wilt. Hierdoor kun je soms uit het oog verliezen wat je nodig hebt en maak je jezelf steeds kleiner, waardoor je je onbelangrijk kan voelen. Vraag jezelf af wat wil ik en maak van jezelf een prioriteit, dit helpt om meer van jezelf te houden. Als je dit zelf doet dan nodig je de ander uit om dit ook te doen.

 

4. Wees nieuwsgierig en besef dat je elke dag weer mag leren! 

We zijn vaak geneigd om te kijken naar wat er niet is in plaats van wat er wel al is. Zelfinzicht en bewustwording zijn sleutels tot het vergroten van je zelfvertrouwen. Maak een lijst waar je heel goed in bent of trots op bent, eigenlijk zijn dit vaak de dingen die je gemakkelijk afgaan en totaal geen energie kosten. Dit zijn vaak onze natuurlijke talenten. Bouw daar op verder. 

Heb je een doel waarvan je nog niet weet of je er goed in zal zijn, maar wil je dit wel en gaat je hart er sneller van kloppen? Wees nieuwsgierig en ga op zoek naar iemand die je inspireert of neem contact op met iemand die deze stap al heeft genomen of bepaalde eigenschappen bezit. Stel vragen en onderzoek hoe deze persoon dit heeft gedaan. 

Vaak leren we van anderen die ons inspireren. Door in de leer modus te zitten zorg je ervoor dat je liever voor jezelf bent en dat het oké is om nieuwe dingen te leren. Benader de situatie vanuit nieuwsgierigheid en je zal merken dat het meer luchtigheid en plezier oplevert om je horizon te verbreden op een manier die bij jouw past.

5. Hoe waar zijn je gedachten?


‘’Een gedachte doet ons niets tenzij wij hierin gaan geloven. Het zijn niet onze gedachten, maar het hechten aan onze gedachten dat er voor zorgt dat we pijn ervaren. Hechten aan een gedachte betekent geloven dat ze waar is zonder haar te onderzoeken. Een overtuiging is een gedachte waar we ons vaak jarenlang aan hebben gehecht’’.

Byron Katie

Byron Katie stelt vier vragen die je hierbij kunnen helpen:

  1. Is het waar? (Ja of nee. Bij nee ga naar vraag 3)
  2. Kun je absoluut weten dat het waar is? (Ja of nee)
  3. Hoe reageer je, wat gebeurt er, wanneer je die gedachte gelooft?
  4. Wie zou je zijn zonder de gedachte?

Noteer je antwoorden en ervaar hoe je nu naar de situatie kijkt.

6. Luister naar je emoties en begin met EFT Tapping! 

Emoties kunnen je behoorlijk in de weg zitten. Tijdig luisteren naar je emoties helpt je om dichterbij jezelf te blijven. Emoties zijn een soort antenne die je laten weten hoe je er mentaal voor staat.

EFT is een krachtige zelfhulp tool om je onzekerheid los te laten en je zelfvertrouwen te vergroten. EFT (Emotional Freedom Technique) ook bekend als Tapping is gebaseerd op NLP, cognitieve gedragstherapie en acupressuur. Met EFT programmeer je je brein eigenlijk opnieuw en leer je negatieve gedachten over jezelf opnieuw te programmeren naar een positief zelfbeeld.

Met EFT werk je simpel en effectief aan het oplossen van de belangrijkste situaties die er voor hebben gezorgd dat je onzekerheid ervaart. Door de bijbehorende overtuiging en emotie die gekoppeld is aan de belangrijkste situaties te neutraliseren, doorbreek je het patroon en creëer je een andere helpende overtuiging. En het fijne aan EFT is dat je het zelf kunt leren!

Lees voor meer informatie over EFT ”Wat is EFT?” of Wat is EFT Tapping en hoe werkt het? . Wil je EFT liever zelf ervaren tijdens een vrijblijvend en gratis intake gesprek? Bezoek www.rachelbarnes.nl of stuur een e-mail naar info@rachelbarnes.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *