6 tips voor omgaan met overspannenheid

We ervaren allemaal van tijd tot tijd weleens momenten waarin we tijdelijk meer druk ervaren dan normaal. Presteren onder tijdelijke druk kan ons helpen om mooie resultaten neer te zetten en boven onszelf uit te stijgen. Als we lekker in ons vel zitten en voldoende energie hebben dan ondernemen we graag nieuwe dingen en hebben we zin in leuke dingen zoals sporten, een avondje uit of afspreken met vrienden of familie.

 

Als we overspannenheid ervaren dan kan het zijn dat er in een korte tijd meer van je gevraagd wordt dan dat je op dat moment aankunt. Je kunt het gevoel hebben dat je de controle verliest, je reageert verward, je vergeet dingen, je reageert emotioneler dan normaal en je voelt je continu onrustig, het lukt je maar niet om te ontspannen, ook niet in je vrije tijd. Ook kun je last hebben van negatieve gedachten als ‘’het komt nooit meer goed’’, ‘’ik ben niet goed genoeg’’. Je zegt afspraken af omdat je teveel prikkels ervaart en behoefte hebt aan rust.

In deze blog lees je meer over de betekenis van overspannenheid, de symptomen hiervan en leer je doormiddel van 6 tips omgaan met overspannenheid!

Wat is overspannenheid?

Volgens wikipedia:

‘’Overspannenheid is een gemoedstoestand die ontstaat als je te lang spanning hebt ervaren en tussentijds niet voldoende tot rust bent komen.

Zo kan iemand overspannen worden als op korte termijn te veel emoties verwerkt moeten worden, maar ook als de werkdruk te groot is, er te veel stress is of als iemand zich niet voldoende kan ontspannen’’.

Overspannenheid heeft impact op ons vermogen om terug te veren na een vervelende of emotionele gebeurtenis. Als de druk langer aanhoudt dan normaal dan kan ons zenuwstelsel overprikkeld raken. Doordat je zenuwstelsel overprikkeld raakt, kun je het gevoel hebben dat je continu AAN staat. Dit komt doordat je overlevingssysteem te vaak aan heeft gestaan. Lees hier meer over in mijn blog Wat is EFT?

Wat wil overspannenheid je vertellen?


‘‘’Overspannenheid is een boodschap aan jezelf dat je te vaak over je eigen grenzen bent gegaan’’. ‘’Dit krachtige signaal geeft aan: Stop! Dit kan niet zo langer!’’ (De Emotie encyclopedie van Vera Helleman).

Hal en Sidra Stone

Wat als je een gebrek aan zelfliefde ervaart?

Je kunt je energiepeil zien als een elastiekje, er zit rek in en je kunt goed meebewegen totdat er geen rek meer in het elastiekje zit. Het is daarom enorm belangrijk om te herkennen en weten tot hoever de rek in je eigen elastiekje zit.

Vaak realiseren we ons vaak pas achteraf dat we over onze eigen grenzen zijn gegaan, terwijl er mogelijkheden zijn om jezelf te beschermen zodat je precies weet waar jouw rek in je energiepeil zit. Als je dit weet dan kun je op tijd bijsturen. Jij hebt er veel aan maar je omgeving uiteindelijk ook!

Om je te helpen bij het tijdig herkennen van de symptomen van overspannenheid, vindt je hieronder een lijst met zowel de mentale als lichamelijke symptomen.

Mentale symptomen kunnen zijn:

  • Piekeren
  • Angst
  • Nergens meer zin in hebben
  • Afkeer tegen het woord ‘’moeten’’
  • Meer drinken, eten of roken
  • Paniekaanvallen
  • Somber zijn
  • Stemmingswisselingen
  • Emotioneel zijn
  • Vergeetachtig, verward zijn
  • Gevoelig zijn voor prikkels, drukte en harde geluiden

Lichamelijk kun je last hebben van de volgende symptomen:

  • Continue moe zijn
  • Zweten of trillen
  • Niet in slaap kunnen komen
  • Uitgeput zijn
  • Snelle en hoge ademhaling
  • Nek- en schouderpijn
  • Spanning in de buik
  • Hoofdpijn, migraine
  • Hartkloppingen, verhoogde hartslag
  • Hyperventilatie
  • Oorsuizen
  • Vermindering van zicht
  • Prikkelbare darm
  • Laag immuun, sneller verkouden
 

Het is goed om je te realiseren dat je bij herkenning van de eerste symptomen van overspannenheid er meteen wat aan kunt doen. Vaak zijn deze symptomen de eerste tekenen voordat deze na een langere periode overgaan tot een burn-out. Het verschil is niet heel duidelijk, echter merk je dat je bij overspannenheid een veel kortere periode van herstel nodig hebt. Ervaar je langer dan 6 maanden dat je je continu uitgeput en moe voelt, dan kan er sprake zijn van een burn-out. Daarom is het belangrijk om er vroegtijdig bij te zijn zodat je er wat aan kunt doen.

Hieronder lees je 6 tips om je te helpen omgaan met overspannenheid!

1. Breng je dagelijkse ritme in kaart. Maak overzichtelijk hoe je week eruit ziet en vraag jezelf af: hoeveel momenten van rust heb ik ingebouwd voor mezelf? Van welke activiteiten laad ik helemaal op? Waar zou ik meer van kunnen doen en waar minder van?

2. Maak een lijst, wat geeft energie en wat kost energie? Wat zou je vandaag of de komende week al kunnen doen om je dagelijks leven in balans te brengen?

3. Mediteer elke dag minimaal 5 minuten. Mediteren helpt om je gedachten tot rust te brengen en de situatie van een afstand te bekijken. Mediteren hoeft geen uur te duren, als je elke dag begint met 5 minuten dan heb je al een stap gezet!

4. Zet een intentie voor jezelf. Na je ochtend meditatie kun je een intentie voor jezelf zetten zoals: ‘’Ik wil vandaag meer naar mezelf en mijn lichaam luisteren’’, ’’Vandaag kies ik ervoor om meer rust en plezier te ervaren’’. Een intentie voor jezelf zetten helpt je bij het creëren van meer rust, focus en richting.

5. Beoefen zelfliefde. Bij zelfliefde gaat het erom dat je op de best mogelijke manier voor jezelf zorgt, zowel fysiek als mentaal. Geef elke week aandacht aan het vergroten van de lijst waar je energie van krijgt. Is het één of twee keer per week sporten of koffie doen met een vriend of vriendin? Plan het alvast in je agenda, dan staat het er alvast in!

6. Maak gebruik van de zelf hulp techniek (EFT) Emotional Freedom Technique. EFT wordt ook wel emotionele acupressuur genoemd. Door EFT toe te passen breng je binnen enkele minuten je zenuwstelsel tot rust. EFT helpt je om snel tot de kern van je probleem te komen en helpt je zelf de regie weer terug te nemen in je leven. Wil je meer weten over EFT lees dan mijn blogs ”Wat is EFT?” of Wat is EFT Tapping en hoe werkt het?

Als je de kern en oorzaak van stress wegneemt dan kun je sneller opladen en herstellen. Overspannenheid is goed en snel te behandelen, EFT biedt een uitkomst als je wilt leren hoe je spanning en emoties kunt loslaten.

Als je merkt dat je een aantal van deze klachten ervaart, dan is het goed om daar iets aan te doen. Voorkom dat je klachten erger worden. Als je het gevoel hebt dat je er zelf niet uitkomt, neem contact op en ik help je graag verder.

Wil je ervaren hoe EFT werkt of heb je een blokkade die je graag wilt oplossen? Ontdek gratis en vrijblijvend wat ik voor jou kan doen tijdens een intake sessie. Meer informatie via info@rachelbarnes.nl of www.rachelbarnes.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *